*0010566238
*003NO-LaBS
*00520211108191812.0
*007t
*008131209b2013 xx e 0 nob d
*00900448nam 22001331
*019 $bl
*020 $a978-82-8233-224-8$qib.$cNkr 348.00
*0243 $a9788282332248
*035 $a(NO-LaBS)10247234(bibid)
*0827 $a388.1
*090 $c388.1$dSEL
*1001 $aSeland, Hans$d1943-$6(NO-LaBS)566238-1$_19177500
*24510$aHaandbog for Veiofficianter$ben norsk veimesters rundreise til Storbritannia og enda lenger anno 1838
*260 $aSandnes$bCommentum$c2013
*300 $a201 s.
*336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco
*337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt
*338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact
*386 $mNasjonalitet/regional gruppe$bn$0(NO-LaBS)566238-1
*386 $mNasjonalitet/regional gruppe$bn$0(NO-LaBS)566238-2
*4901 $aKulturhistoriske rapporter$v16
*500 $aKulturhistoriske rapporter utgitt av fylkeskonservatoren, Vest-Agder fylkeskommune
*5208 $aI Norge omkring 1840 vendte en ny generasjon av politikere og fagfolk seg mot utlandet for å finne tekniske løsninger som kunne hjelpe til å modernisere næringslivet og den infrastrukturen for transport som hørte til. I 1838, da britiske fagfolk sto i spissen for en felles internasjonal, teknologisk kultur, reiste konstituert veimester i Agder, Georg Daniel Barth Johnson (1794-1872), på Kongens oppdrag til Storbritannia og landene omkring Nordsjøen for å studere moderne veier og bruer, havner og de nye jernbanene. Johnsons reise varte i hundre dager. Han hadde det travelt, og notatene hans var ikke alltid nøyaktige eller basert på det han selv hadde sett. Boka forteller hvordan Johnson kopierte to britiske hengebruer for å konstruere Bakke bru over Sira i Flekkefjord og sette byggearbeidet i gang. Det ble den første store hengebrua i Norge og hele Norden. I ettertid har travle historikere gitt Norges første vegdirektør fra 1864, Christian Vilhelm Bergh, æren for bruarbeidet. Etter reisen skrev Johnson Norges første lærebok i vei-, bru- og vannbygging, og etter 175 år blir den nå igjen tilgjengelig. I læreboka viste han imponerende kunnskap om planlegging og bygging av samferdselsanlegg, men han rådde sterkt imot norsk jernbanebygging, som han mente ville bli teknisk umulig og økonomisk urimelig.
*60014$aJohnsen, Georg Daniel Barth$cveimester$d1794-1872$6(NO-LaBS)566238-2$_20000400
*650 4$aBroer$_20000500
*650 4$aLokalhistorie$_10283400
*650 4$aVeier$_12591300
*65007$a1800-tallet$2Bokbasen AS$9nob$_41049100
*65007$aKulturhistorie$2Bokbasen AS$9nob$_41051600
*65007$aVeibygging$2Bokbasen AS$_42269500
*651 4$aAgder$2Bokbasen AS$9nob$_41845300
*651 7$aNorge$2Bokbasen AS$9nob$_41050300
*830 0$aKulturhistoriske rapporter$v16$_19380000
^